Evaluation of the action plan for the covid-19 pandemic in the Education of Youth and Adults (EJA) in two public schools in the city of Espirito Santo (Rio Grande do Norte-Brazil)

Authors

  • Maciel Florêncio da Silva Instituto Federal do Rio Grande do Norte
  • Brayan Paiva Cavalcante Universidade de São Paulo (CENA/USP) http://orcid.org/0000-0003-1768-4958
  • Bruno de Souza Maggi Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Keywords:

Basic education; Espirito Santo - RN; Pedagogical tools; Remote teaching; School community.

Abstract

This work aimed to evaluate the action plan in the pandemic context of two public schools in Rio Grande do Norte state, discussing which form the strategies that the school community raised to maximize the teaching-learning process in EJA. Both action plans are very clear about the importance of a dynamic plan, constantly revised to serve the entire school community, both with regard to the work of teachers, as facilitating the teaching-learning process, as well as helping families with activities that will be developed at home. Strategies, methodologies, teaching tools and prospects were presented in both plans to mitigate the impacts of social isolation, however, no activity, topic or questioning in particular is raised in the documents as an active measure to work with EJA students, even these being one of the most dynamic groups in the school community. Thus, it is observed that although the school community is working effectively to minimize the impacts of the pandemic on the educational system, it is necessary to review more effectively all sectors of education, especially those that already have a high dropout history (such as EJA) to ensure that, in fact, the entire school community can best tackle the problems caused by the pandemic.

Author Biography

Brayan Paiva Cavalcante, Universidade de São Paulo (CENA/USP)

Licenciado em Ciênicas Biológicas (Unifacex) Mestre em Sistemática e Evolução (UFRN) e Doutorando em Ciências (CENA/USP). Atua nas seguintes áreas: Bromeliaceae, Ecologia da polinização, Barreiras reprodutivas em plantas, Hibridização de especies com potencial ornamental, Micromorfologia e Anatomia vegetal e Evolução de estratégias reprodutivas. Atualmente é doutorando no Centro de Energia Nuclear na Agricultura (CENA/USP), tendo como perfil de pesquisa a dinâmica e evolução de estratégias reprodutivas em espécies correlacionadas de bromélias simpátricas.

References

ALVES, L. Educação Remota: Entre a Ilusão e a Realidade. Interfaces Científicas - Educação, v. 8, n. 3, p. 348–365, 2020.

ANASTASSOPOULOU, C.; RUSSO, L.; TSAKRIS, A.; SIETTOS, C. Data-based analysis, modelling and forecasting of the COVID-19 outbreak. PLoS ONE, v. 15, n. 3, p. 1–21, 2020.

ANDERSON, E. J. et al. Safety and Immunogenicity of SARS-CoV-2 mRNA-1273 Vaccine in Older Adults. New England Journal of Medicine, v. 383, n. 25, p. 2427–2438, 2020.

ARRUDA, E. P. EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257–275, 2020.

AUGUSTO, C. B.; SANTOS, R. D. DOS. Pandemias e Pandemônio no Brasil. São Paulo: Tirant Io Blanch, 2020.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. DE M. Ensino híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BITTENCOURT, P. C. L. Plano emergencial de ação pedagógica. Niterói: Colégio Plínio Leite, 2020.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Construção Coletiva: contribuições à educação de jovens e adultos. Brasília, 2006.

______. Ministério da Saúde. Ensino a distância na educação básica frente a pandemia da COVID-19. Brasília: Ministério da Saúde, 2020.

CHANDRASHEKAR, A. et al. SARS-CoV-2 infection protects against rechallenge in rhesus macaques. Science, v. 369, n. 6505, p. 812–817, 2020.

CHEN, H. et al. Correlation between the migration scale index and the number of new confirmed coronavirus disease 2019 cases in China. Epidemiology and Infection, n. May, 2020.

CRUZ, N. C. DA. Casos pouco prováveis: trajetórias ininterruptas de estudantes da EJA no ensino fundamental. Universidade Federal de Minas Gerais, 2011.

CUNHA JÚNIOR, A. S.; MATEUS, K. A. DE O.; MÔNICA, M. M. P.; COSTA, C. DE M. S. L. Educação de Jovens e Adultos ( Eja ) No Contexto da Pandemia de Covid-19 : Cenários e Dilemas em. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, n. 2675–1291, p. 1–22, 2020.

DOWD, J. B.; ANDRIANO, L.; BRAZEL, D. M.; ROTONDI, V.; BLOCK, P.; DING, X.; LIU, Y.; MILLS, M. C. Demographic science aids in understanding the spread and fatality rates of COVID-19. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, v. 117, n. 18, p. 9696–9698, 2020.

FEITOZA, S. DA S. AL. Educação de Jovens e Adultos/EJA - da universidade à escola: Uma análise do município de Delmiro Gouveia/Al. [s.l.]: Universidade Federal de Alagoas, 2019.

FERNANDES, S. M.; HENN, L. G.; KIST, L. B. O ensino a distância no Brasil: alguns apontamentos. Research, Society and Development, v. 9, n. 1, p. e21911551, 2020.

GALLI, C.; PELLEGRINELLI, L.; BUBBA, L.; PRIMACHE, V.; ANSELMI, G.; DELBUE, S.; SIGNORINI, L.; BINDA, S.; CEREDA, D.; GRAMEGNA, M.; PARIANI, E. When the COVID-19 Pandemic Surges during Influenza Season : Lessons Learnt from the Sentinel Laboratory-Based Surveillance of Influenza-Like Illness in Lombardy during the. Viruses, v. 13, p. 695, 2021.

GOUVEIA, D. DA S. M.; SILVA, A. M. T. B. DA. A Formação Educacional Na Eja: Dilemas E Representações Sociais. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, n. 3, p. 749–767, 2015.

JOYE, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e521974299, 2020.

KHAN, M.; KHAN, H.; KHAN, S.; NAWAZ, M. Epidemiological and clinical characteristics of coronavirus disease (COVID-19) cases at a screening clinic during the early outbreak period: a single-centre study. Journal of Medical Microbiology, v. 69, n. 8, p. 1114–1123, 2020.

MARTINS, R. M. K. Pedagogia e andragogia na construção da educação de jovens e adultos Pedagogy and andragogy in construction education youth and adults. Revista de Educação Popular2, v. 12, n. 1, p. 143–153, 2013.

PAULO, J. R. DE; ARAÚJO, S. M. M. S.; OLIVEIRA, P. D. DE. Ensino remoto emergencial em tempos de pandemia: tecendo algumas considerações. Dialogia, n. 36, p. 193–204, 2020.

PEREIRA, S. DE M. L. Estratégias de aprendizagem presenciais para enfrentar os efeitos da pandemia do COVID-19 na rede municipal de ensino de Rio dos Bois Tocantins/TO. Rio dos Bois: Secretaria Municipal de Educação, 2020.

PICONEZ, S. C. B. Reflexões pedagógicas sobre o ensino e aprendizagem de pessoas jovens e adultos. São Paulo: Secretaría da Educação do Estado de São Paulo, 2013.

PIRES, L. L. DE A.; REIS LIMA, W. DOS; SOUZA, P. H. DE. A Educação de Jovens e adultos: o educando e o contexto da pandemia. Itinerarius Reflectionis, v. 16, n. 1, p. 01–20, 2020.

REICH, J.; BUTTIMER, C.; FANG, A.; HILLAIRE, G.; HIRSCH, K.; LARKE, L.; LITTENBERG-TOBIAS, J.; MOUSSAPOUR, R. M.; NAPIER, A.; THOMPSON, M.; SLAMA, R. Remote Learning Guidance From State Education Agencies During the COVID-19 Pandemic: A First Look. Massachusetts, 2020.

REZENDE, T. A. DE. Enfrentamento da COVID-19 pela gestão escolar. Brasília: Sebrae, 2020.

ROCKX, B. et al. Comparative pathogenesis of COVID-19, MERS and SARS in a non-human primate model. bioRxiv, v. 7314, n. April, p. 1–10, 2020.

SAVIANI, D. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavirus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, v. 10, p. e020063, 2020.

SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. DE A.; MENEZES, J. B. F. DE. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, n. 36, p. 298–315, 2020.

SILVA, A. D. S.; SILVA, A. P. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo 22, v. 7, p. 27–37, 2020.

SILVA, M. S. DA. Ensino remoto no cotidiano da educação de jovens e adultos: desafios na/para formação continuada. CEDU, v. VII, p. 1–11, 2020.

SILVA, V. L. M. DA. Representações e saberes de professoras que atuam na educação básica de jovens e adultos em escolas municipais de Santa Maria - RS. Universidade Federal de Santa Maria, 2008.

SOARES, L. J. G. Formação de educadores de jovens e adultos. Brasília: Secretaría de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.

TANZI NETO. Ensino Híbrido : personalização e tecnologia na educação. Tecnologias, sociedade e conhecimento, v. 3, n. 1, p. 100–103, 2015.

Published

2022-09-23

How to Cite

Florêncio da Silva, M., Cavalcante, B. P., & de Souza Maggi, B. (2022). Evaluation of the action plan for the covid-19 pandemic in the Education of Youth and Adults (EJA) in two public schools in the city of Espirito Santo (Rio Grande do Norte-Brazil). Carpe Diem: Revista Cultural E Científica Do UNIFACEX, 19(01). Retrieved from https://periodicos.unifacex.com.br/Revista/article/view/1135